Nuku paremmin – näin valitset hyvän sängyn, patjan ja tyynyn

Nukkuminen on myös välinelaji. Hyvän unen takaamiseksi kannattaa tarkistaa säännöllisesti siihen liittyvä välineistö: patja, tyyny, peitto ja petauspatja.

Miltä kropassasi tuntuu, kun heräät aamulla? Onko niskasi jumissa, kädet puutuneita, olkapäät hellinä tai särkeekö päätäsi?

Jos hyvää nukkuma-asentoa on vaikea löytää, vika saattaa olla joko sängyssä, patjassa tai tyynyssä.

Lue myös: Haluatko nukkua paremmin? Huomio nämä asiat makuuhuoneen sisustuksessa

Hyvä tyyny ja patja auttavat selkäkipuihin

Vääränlainen tyyny tai liian kova vuode voivat selittää päänsäryn ja jumissa olevat niskat aamuisin. Tiesitkö, että mytätty tyyny on usein merkki siitä, että se ei tue riittävästi niska-hartiaseutua?

Nukkuessa puutuvat kädet ovat monen kyljellä nukkuvan vaiva, silloin kun vuode on liian kova tai tyyny liian matala.

Näin valitset sopivan tyynyn eri nukkuma-asentoihin

  • Selällään nukkuvalle matala tai puolikorkea tyyny.
  • Kylkinukkujalle puolikorkeat tai korkea tyyny.
  • Vatsallaan nukkujalle erittäin matala tyynyt.
  • Muista pöyhiä ja tuulettaa tyynyäsi välillä, jotta sen täytekuidut pysyvät raikkaina ja irtonaisina.
  • Pese tyyny 3–4 kertaa vuodessa, jotta rasva, hiki ja lika eivät pinty sisuskuituun. Ihminen hikoilee eniten pään alueelta: hikeä haihtuu yli litra vuorokaudessa. Pestävä tyynynsuoja pidentää tyynyn käyttöikää.
  • Tyynykoko 50 x 60 cm sopii kaikille, kookas nukkuja löytää sopivan korkuisen tyynyn jättityynystä kokoa 60 x 80 cm.

Liian kova tai pehmeä – eli tukiominaisuutensa menettänyt – sänky voi olla myös syy kipeytyneelle tai jäykälle selälle.

Jos kärsit yöllisistä heräilyistä, muista tarkistaa onko patjassasi painaumia. Ne ovat usein merkki sängyn tukiominaisuuksien huonontumisesta tai häviämisestä. Ei ihme, jos olo on tällöin aamuisin väsynyt ja vetämätön!

Lue myös: Asiantuntijoiden vinkit parempaan uneen

Onko nukkuessa kuuma tai kylmä?

Tuleeko nukkuessa kuuma tai päinvastoin kylmä? Tarkista ensin makuutilasi huonelämpö. Uni maistuu usein paremmin hieman muuta huoneistoa viileämmässä.

Mieti myös toimiiko peittosi vuodenajasta riippuen vai olisiko paikallaan hankkia kevyempi ja viileämpi peite kevääksi ja kesäksi ja lämpimämpi peite syksyksi ja talveksi.

Tarkista peitteesi, liinavaatteidesi ja petauspatjasi materiaalit, jos hikoilet tai palelet öisin.

Tosiasia on, että luonnonmateriaalit auttavat nukkujan helpommin parempaan ja terveellisempään uneen. Luonnonmateriaaleista pellava on ylivoimainen sänkykumppani: se viilentää tai lämmittää ihanasti vuodenajasta riippuen.

Tencel puolestaan on lyoceliä, joka on ympäristöystävällisen valmistusprosessin omaava selluloosanmuuntokuitu. Sillä on hyvä kosteuden imukyky ja se haihduttaa kosteuden iholta pois. Se on pellavan tavoin viileä kuumalla ja lämmittävä kylmällä säällä. Tencel on myös luonnostaan antibakteerinen.

Lisäinformaatiota luonnonmateriaalien valinnasta muun muassa seuraavilta kotimaisilta valmistajilta: Matri, Porin Villa ja Peite, Ruskovilla, Finlayson, Familon, Marimekko ja Balmuir.

Kuorsaatko tai onko nenä tukossa aamuisin? Tarkista nämä asiat!

Syitä kuorsaamiseen on usein monta, mutta yksi helpoimmista asioista on tarkistaa tyynyn sopivuus eli pään oikea asunto nukkuessa.

Onko nenä tukkoinen aina herätessä? Koska viimeksi olet tuulettanut tai pessyt, saati vaihtanut vuodevaatteet ja huoltanut patjasi esimerkiksi imuroimalla? Muista siivotessa myös sängynalunen!

Tiedätkö, mitä kaikkea sänkysisisuksista löytyy? Laadukkaan vuoteen ostajan on helppo selvittää, mistä vuode on valmistettu, sillä  luonnonmateriaalien käyttö on nykyään monen valmistajan myyntivaltti. Niinpä laatuvuoteista löytyykin usein niin hevosenjouhta, villaa, meriheinää tai muita luonnonmateriaaleja.

Lue myös: Näin pääset kuorsauksesta eroon

Sisusta makuuhuone unen ehdoilla ja nuku paremmin:

  1. Pyhitä makuuhuone ja sänky vain ja ainoastaan nukkumiselle.
  2. Hanki hyvä ja sinulle sopiva sänky.
  3. Pidä kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä.
  4. Laske makuuhuoneen lämpötilaa, sillä viileässä nukut paremmin.
  5. Pimeässä huoneessa uni tulee nopeammin.
  6. Rauhoita mieli ennen nukkumaan menoa.
  7. Kehitä oma unirutiini, ja pidä siitä kiinni.

Asiantuntijoina Hanna Salama/Familon, Elli Ojala/Finlayson, Elli Lehnhoff/Matri ja Antti Viinikka/Porin Villa ja Peite.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti