Kuvataiteilija Riikka Hyvönen: ”En omista ainoatakaan huonekalua, mutta taide kulkee mukanani”

Kuvataiteilija Riikka Hyvösen teokset pohjautuvat valokuviin aidoista mustelmista, jotka sijaitsevat naisten pakaroissa. Taiteilija on saanut kritiikkiä naisten esineellistämisestä, mutta Hyvösen mielestä taiteen ei tarvitse olla totista ja jäykkää.

Roller Derby on vauhdikas laji ja mustelmat ovat yleisiä – jopa takapuolessa. Rakkaus lajiin sai kuvataiteilija Riikka Hyvösen maalaamaan osumia ottaneita pyllyjä.

Riikka Hyvönen tekee pyllyt kolmiulotteisina

”Sain inspiraation mustelmapyllyjen maalaamiseen rakkaudesta roller derbyyn. Rajussa lajissa tulee pakostakin mustelmia. Näitä kutsutaan pusuiksi, derby kisseiksi, ja niitä esitellään kunniamerkkeinä.

A Little Scratch Developed Into This Mother f**ker!.

Työ nimeltä A Little Scratch Developed Into This Mother f**ker!.

Kuvani pohjautuvat valokuviin, joita harrastajat lähettävät minulle eri puolilta maailmaa. Tein mustelmat ensin öljyväritöinä, mutta halusin niistä muodokkaampia. Niinpä ryhdyin tekemään ne kolmiulotteisina.

Rakennan puupinnalle nahasta ihon, jonka täytän vaahtomuovilla ja vanulla pepun muotoiseksi. Valmiina se on kuin pehmeä nahkasohva. Olen jopa nukkunut pyllyjen päällä. Maalaan pyllyn ruiskulla, sävyä sävyn päälle, jotta saan oikean ihon värin. Sortseihin maalaan glitteriä, joka kuvastaa hyvin roller derby -estetiikkaa.”

Selluliitti saa näkyä töissä

”Jotkut ovat kritisoineet minua naisten esineellistämisestä. Mutta juuri näin roller derby -naiset itsensä esittelevät, ylpeinä pyllyistään. Lajissa iso pylly on vain plussaa. Sillä on hyvä torjua ja tuupata vastustajaa.

Riikka Hyvönen maalaa mustelmia nimeltä Roller Derby Kisses.

Rovaniemellä vuonna 1982 syntynyt Riikka asuu tällä hetkellä Berliinissä. Riikalla on 
Bachelor of Arts 
-tutkinto lontoolaisesta Goldsmith-yliopistosta.

Töissäni pyllyjen muodot eivät ole tasaisia, niissä saa näkyä muhkuraa ja selluliittia. Oikeilla naisillakin näkyy.

Opiskeluaikana pohdimme, voiko taide olla vakavasti otettavaa, jos se on visuaalisesti miellyttävä kokemus. Mielestäni taiteessa saa olla vilskettä, ei sen tarvitse olla totista ja jäykkää.”

Riikka tarvitsee tilaa työkaluille

”Työhuoneeni on Kuvataideakatemian tiloissa, mutta koska olen muuttamassa Berliiniin, joudun etsimään uuden työhuoneen. Siellä pitää olla tilaa, sillä teokseni ovat suuria. Minulla on myös paljon työkaluja: kolme hiomakonetta, pistosaha, pora, kompressori, maaleja…

Riikka Hyvönen työhuoneessaan

Riikka Hyvösen työhuone oli viime vuonna Helsingissä Kuvataideakatemian tiloissa. Berliiniin muuton myötä hän joutui etsimään suurille töilleen uuden työtilan.

Olen asunut Italiassa ja Jerseyn saarella. Lontoota rakastan, mutta se on taiteilijalle liian kallis. Berliini on paitsi inspiroiva, myös edullinen.

En omista ainoatakaan huonekalua, mutta taide kulkee mukanani. En ajattele tauluja sisustuselementteinä, ne ovat paljon henkilökohtaisempia. On tärkeää saada ne esille aina uudessa kodissa.”

 

Lue lisää:

Kuvataiteilija Nanna Susi: ”Taiteilija on duunari”

Tyhmä kysymys: Entä jos pyllyt hämmentävät?

”Jokainen suhtautumistapa on oikea!

Taiteen pitääkin herättää erilaisia tunteita. Ensimmäinen reaktio mustelmataulun äärellä on yleensä, että auts, tuo on sattunut.

Monet löytävät kuitenkin niistä myös mustelman yllättävän kauneuden: värejä ja muotoja, niiden hetkellisyyttä. Moni huomaa myös sen ylpeyden, jolla naiset näitä esittelevät.”

Juttu julkaistu Dekossa 8/2016.

Keskustelu

Pääset kommentoimaan juttua kun olet kirjautunut.

Rekisteröidy

Vastaa

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti