Kuvataiteilija Ilari Hautamäki: ”Siveltimen jälki näkyy aina töissäni”

Ilari Hautamäki löytää aina uutta tutkittavaa kasvimaisista teemoista, joilla hän rupesi leikittelemään maalauksissaan kolme vuotta sitten.

1 Innostus heräsi Yhdysvalloissa

”Innostukseni taideopintoihin heräsi, kun vietin lukiolaisena vaihto-oppilasvuoden Marylandissa Yhdysvalloissa. Valitsin paljon kuvaamataidon ja graafisen suunnittelun kursseja, joilla piirsin mainoskuvia, tekstejä ja fontteja mustavalkoisella tussilla.

Ilari Hautamäki,35, on taidemaalari, joka tekee abstrakteja maisemallisia maalauksia. Ilarin tekemät Morning glory -sarjan teokset ovat esillä Mäntän kuvataideviikoilla 31.8. asti. Laaja yksityisnäyttely Helsinki Contemporary -taidegalleriassa ensi tammikuussa.

Innostava kuvaamataidon opettaja kannusti minua alalle, ja Suomen palattuani vaihdoin Torkkelin kuvataidelukioon. Sen jälkeen opiskelin taidekoulu Alfa-Artissa ja pääsin Taideyliopiston Kuvataideakatemiaan.

Ilari alkoi leikitellä kolme vuotta sitten orgaanisilla muodoilla ja kasvimaisilla aiheilla. Kuva: Niclas Mäkelä/Otavamedia

Aloitin täyspäiväisesti taiteilijana syksyllä 2011. Teen nyt juuri sitä, mitä olen aina eniten halunnut: olen vapaa taiteilija.”

2 Aina uutta tutkittavaa

”Olen harrastanut nuoruudessani graffiteja ja rullalautailua. Sieltä kumpuava asenne välittyy mielestäni yhä töistäni.
Urani alussa töissäni esiintyi paljon teipillä rajattuja tarkkoja geometrisiä kuvioita, mutta pikkuhiljaa maalaukseni ovat muuttuneet vapaammiksi ja runsaammiksi. Siveltimen jälki on aina näkynyt töissäni ja se kuuluu tyyliini.

Ilarin valoisa työhuone sijaitsee Vallilassa. Kuva: Niclas Mäkelä/Otavamedia

Noin kolme vuotta sitten rupesin leikittelemään orgaanisilla muodoilla ja kasvimaisilla aiheilla, joita tutkin vieläkin. Löydän näistä aiheista yhä paljon uutta tutkittavaa.

Aloitan teokseni intuitiivisesti. Saatan tehdä etukäteen paperille nopeita luonnoksia, mutta teos syntyy, kun sivellin osuu kankaaseen.

Viimeaikoina olen maalatessani kuunnellut rauhallista elektronista musiikkia kuten Tangerine Dreamia. Muuta hälyä en siedä, enkä halua jutella kenenkään kanssa silloin kun maalaan.”

3 Isyys loi aikataulut

”Olen aina ollut ahkera ja pedantti, mutta työpäiväni muuttuivat säännöllisemmiksi sen jälkeen, kun tyttäreni syntyi vajaat pari vuotta sitten. Ennen työpäivät saattoivat venyä myöhään iltaan.

Ilarille on tärkeää, että työskentelytila pysyy siistinä. ”Minun on vaikea työskennellä kaaoksessa.” Kuva: Niclas Mäkelä/Otavamedia

Nyt tulen työhuoneelleni aamulla ja vietän täällä kuudesta seitsemään tuntia. Säännölliset työajat helpottavat työn sujuvuutta, koska taiteilijan työ on tietyllä tavalla aika kaoottista. Pakka pysyy paremmin kasassa, kun tiedän, että tietyn ajan puitteissa on saatava työt tehtyä.

Vaikeinta on itseluottamuksen kasaaminen silloin, kun en tiedä miten edetä maalauksen kanssa ja työskentely tuntuu yksinäiseltä puurtamiselta. Silloin soitan kavereille, tutkin internetistä kiinnostavia asioita tai lähden katsomaan näyttelyitä gallerioihin. Se on tärkeä osa ammattiani: pitää nähdä taidetta ja seurata mitä muualla tapahtuu.”

+ Tyhmä kysymys

Miten kauan yhden taulun tekeminen kestää?

”Se riippuu maalauksesta. Olen tehnyt teoksia yhdessä päivässä kertamaalauksella esimerkiksi silloin, kun olen maalannut niin sanotusti märkää märälle. Silloin sivellintyöskentely tapahtuu kahden ja neljän tunnin sisällä. Toki valmisteluihin ja pohjan tekemiseen on mennyt oma aikansa, yhteensä pari päivää. Joskus teoksen tekemiseen menee monta kuukauttakin. Silloin teen välillä muuta ja palaan teokseen aina uudelleen. ❤

Juttu on ilmestynyt Dekossa. 6/18.

Avainsanat taiteilijat

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti