Suunnittelija Ilkka Suppanen: ”Arkkitehtuuri ei voi olla kovin trendikästä”

Suunnittelija Ilkka Suppasen tuolin nimi Rosebud on viittaus maailman parhaaksi kutsuttuun elokuvaan. Ja kyllä, sen istuinosa muistuttaa ruusunnuppua.

”Oletko nähnyt Citizen Kanen?” kysyy suunnittelija Ilkka Suppanen.

Elokuvan alussa rikas ja yksinäinen lehtikeisari Kane 
kuiskaa kuolinvuoteellaan sanan ”rosebud”, ruusunnuppu. Samaan sanaan elokuva myös päättyy, kun katsojalle selviää, että kyseessä on puinen kelkka Kanen lapsuudesta, ajalta, jolloin hän oli vielä onnellinen.

Rosebud on myös Suppasen Viverolle suunnitteleman tuolin nimi. Kyllä, sen istuinosa muistuttaa supussa olevaa ruusunkukkaa. Mutta tuolin jalkojen muoto tuo mieleen kelkan – siksi nimeen on piilotettu viittaus maailman parhaana pidettyyn elokuvaan.

Rosebudista sai vuonna 2006 alkunsa Ilkan ja Viveron yhteustyö, jonka tuloksena on syntynyt useita muitakin julkitilojen tuoleja sekä paperinen Tollo-valaisin. Rosebud keikkuu luitenkin vuodesta toiseen Viveron myyntitilastojen kärjessä. Sitä ostetaan jatkuvsti myös koteihin, mikä on suunnittelijan alkuperäinen tarkoituskin.

”Tuolissa on pehmeyttä ja kodikkuutta”, Ilkka Suppanen pohtii.

Palkitulla suunnittelijalla on arkkitehdin koulutus

”Arkkitehtuuri ei voi olla kovin trendikästä, vaan ajattelussa pitää olla ajaton. Monet klassikkohuonekaluista ovat juuri arkkitehtien suunnittelemia.”

Aikaa kestävään lopputulokseen Ilkka tähtää kaikessa omassa suunnittelutyössään. Hän kertoo isästään, joka lähti evakkoon Viipurista, ja tämän äidistä, joka pakkasi mukaansa seinäkellon ja lakanat.

”Siinä on hyvä lähtökohta suunnittelulle: luoda niin merkityksellisiä tuotteita, että ne haluaa ottaa mukaansa 
sodan tullen.”

Ajatonta muotoilua, mutta uusilla tuotantotekniikoilla

Ilkkaa kiehtovat uudet tuotantotavat etenkin yhdistettynä vastuullisuuteen ja ekologisuuteen.

Hänen tuoreimpia töitään on myös kotimaiselle be&liv-designbrändille suunnitellut One-maljakko ja Quartet-kynttelikkö, jotka valmistetaan metallista laserilla leikkaamalla. Molemmat koostuvat erillisistä osista, jotka kuluttaja kokoaa itse, ilman ruuveja. Litteiden pakkausten toimittaminen maailmalle onnistuu pienessä tilassa pienin kuljetuskustannuksin, eikä tuotanto vaadi monotonista kasaustyötä.

Ilkka Suppasen Be&liville suunnittelemat Quartet-kynttelikkö ja One-maljakko

Quartet-kynttelikkö ja One-maljakko

”Ilman laserleikkausta näiden valmistaminen ei olisi mahdollista. Kasautuvuus ilman ruuveja vaatii koru
tason tarkkuutta, millimetri ei riitä tarkkuudeksi ollenkaan”, Ilkka selittää innostuneena.

”Uuden tekeminen on jännittävää, ehkä siksi olen tällä alalla.”

 

Juttu on julkaistu Dekossa 11/15.

Lue myös:

Genie-yrttipuutarhan suunnitellut Sebastian Jansson: ”Perinteinen, skandinaavinen minimalismi ei kiinnosta minua”
Muotoilija Harri Koskinen: ”Lantern-lyhty löytyy minulta sekä kynttilälyhtynä että sähköistettynä”

Marimekolle kuoseja suunnitteleva Maija Louekari: ”En koskaan piirrä tietokoneella”

Avainsanat klassikot

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti