Vuitton vaihtui Marimekkoon Thaimaassa – hienostodaamien olalla keikkuu nyt Unikko-kuosi

Marimekko on valloittamassa Thaimaata, Dekon toimittaja Seija Killström huomasi rantalomallaan. Rikkaiden olalla ei keiku enää Vuitton tai Gucci, vaan vanha kunnon Unikko-kuosi.

Vietin vastikään pari viikkoa lomamatkalla Thaimaassa. Muutaman päivän olimme Bangkokissa, ja lopun lomastamme loikoilimme rantakohteessa. Havaitsin kiinnostavan ilmiön kaduilla, ravintoloissa, hienoissa kauppakeskuksissa ja jopa rannalla. Marimekon unikkokuosinen kangaskassi heilui nyt kaikkien niiden hienostodaamien olalla, missä aikaisempina vuosina on keikkunut Vuittonit ja Guccit.

Ja kyllä, kyse on siitä samasta kangaskassista, jossa meidän lapsemme täällä kotona kuskaavat luistimet liikuntatunnille.

Lue myös: Marimekon kevään 2019 uutuudet

Marimekko on saavuttanut vakaan aseman Aasian markkinoilla

Marimekkohan on saavuttanut viime vuosina uuden kauden historiassaan. Klassiset raitapaidat ja kukkakuviot myyvät nyt paremmin kuin vuosiin. Eikä pelkästään täällä Suomessa. Marimekko on saavuttanut vakaan suosion myös Aasian markkinoilla, ja sen kyllä huomasi.

Otimme selvää mistä on kyse.

Marimekko-brändi näkyy Thaimaassa.

Marimekko järjesti taannoin Bangkokissa taidehuutokaupan, jonka tuotto meni hyväntekeväisyyteen, ja johon he tilasivat teoksia tunnetuilta thaimaalaisilta. Inspiraationa taiteilijoille toimivat Marimekon kuviot.

Tiedustelimme asiaan Suomen Thaimaan suurlähettiläältä, Satu Suikkari-Kleveniltä. Hän kertoi, että havaintoni on aivan totta.

”Nyt on todella trendikästä kävellä Bangkokin katukuvassa Marimekossa. Vahvat kuosit ja Marimekon värimaailma sopivat tummapiirteisille thaimaalaisille upeasti, ja he ovatkin ottaneet merkin nyt omakseen.”

Marimekko järjesti Bangkokissa taannoin myös yhteistyöprojektin taiteilijoiden kanssa, missä heitä toivottiin tuottamaan taulu Marimekon innoittamana. Taulut myytiin huutokaupassa ja tulot kohdistettiin hyväntekeväisyyteen.

”Kaikki tällainen toimintahan noteerataan ja huomioidaan kuluttajien keskuudessa ja se edistää kyllä mukavasti brändin mainetta ja myyntiä”, Suikkari-Kleven sanoo.

Marimekko Aasiassa: Taustalla pitkä ja sinnikäs brändityö

Kysyimme Marimekolta, mistä Aasian Marimekko-buumi oikein on saanut alkunsa.

”Olemme pitkään rakentaneet läsnäoloa Aasiassa, joka on kasvumarkkinamme. Syyskuun lopussa Aasian-Tyynenmeren alueella oli 67 Marimekko-myymälää ja shop-in-shopia”, kertoo Niina Nenonen, Marimekon Aasian markkinoiden myyntijohtaja.

Thaimaan ensimmäinen Marimekko-myymälä avattiin kolmisen vuotta sitten. Bangkokissa on kolme ja Phuketissa yksi myymälä.

”Meistä on ilahduttavaa, että asiakkaat ovat löytäneet tuotteemme Thaimaassa ja että Herttoniemen painossa painetut kangaskassimme näkyvät etenkin nuorilla katukuvassa. Paikallisten yksi suosikkikuvioista on tietysti Unikko, josta olemme lanseeranneet kyseiselle markkinalle erityisvärityksiäkin.

Yhdessä paikallisen tiimimme kanssa olemme huomanneet, että meidän kangaskassit toimivat erinomaisina designtuotteina tutustuttaessa etenkin uutta nuorempaa yleisöä brändiimme”, Nenonen sanoo.

Thaimaan-lomailija, pakkaa Marimekot mukaan!

Pienestihän se pisti harmittamaan, että olin valinnut rantakassiksi tälle reissulle ihan toisenlaisen laukun. Olisihan se nyt ollut hienoa kulkea rantahietikkoa pitkin laukun kanssa, jonka paikalliset daamit ovat nostaneet tunnettujen käsilaukkubrändien rinnalle. Joten, jos olet menossa tätä kaamosta pakoon Aasian suuntaan, niin nappaahan mukaasi Marimekkokassisi, ja olet trendien aallonharjalla.

Avainsanat Marimekko trendit

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti